Pertemuan Dengan Dr.Sami Abu Zuhri


Alhamdulillah, Ahad lepas sebelum ro
mbongan Dr.Sami Abu Zuhri berlepas pulang ke Syiria, sempat juga bersama-sama dengan beliau sebagai pertemuan perpisahan. Pertemuan dengan Dr.Sami dan Abu Hussam cukup bererti buat saya.

Dr. Sami Abu Zuhri

Saya memanggilnya Dr. Sami sekalipun beliau sedang menyiapkan tesis Phd. Panggilan ini sebagai penghormatan dan merupakan senario biasa di kalangan masyarakat Arab bagi pensyarah-pensyarah universiti. Justeru, saya merasakan panggilan yang paling hormat untuk beliau ialah Dr. Sami.

Beliau merupakan bekas tahanan rejim Zionis selama 7 tahun. Pengalaman diseksa Yahudi sudah begitu masak untuk jiwa pemimpin muda Hamas ini. Menjadi jurucakap rasmi Hamas (Hamas Official Spokesman) di Ghazzah dalam usia ini menampakkan kewibawaan tersendiri yang dimiliki Dr.Sami. Saya tak sempat berceloteh panjang dengan beliau dan rombongan.

Beberapa faedah yang disampaikan sudah cukup untuk menjadi panduan guna sebagai bekal dalam perjalanan yang masih jauh ini. Rasa persaudaraan melalui ikatan akidah begitu kukuh dalam diri apabila bersama-sama dalam satu majlis.

Bernada lembut dan penuh berhemah menyerlahkan lagi kreadibiliti wakil Hamas ini. Secara tegas, beliau mengulangi kita menang dalam peperangan ini. Angka korban bukan menjadi ukuran. Tetapi berundur lebih awal menjadi ukuran yang jelas dengan dakwaan Rejim Zionis, objektif telah tercapai. Sedangkan Hamas masih kukuh berada di hati rakyat Palestin.

Menikmati hidangan bersama

Sekalipun peperangan ini meletus, rakyat Palestin tetap meneruskan kehidupan seperti biasa. Tiada perubahan besar. Kami dah biasa melaluinya. Rakyat Ghazzah telah dikepung ekonominya semenjak sekian lama. Rakyat Palestin biasa menyamar di kalangan orang-orang Yahudi tanpa mereka sedari.

Semangat Asy-Syahid Syeikh Ahmad Yaasin, Dr. Abdul Aziz Rantisi, Yahya 'Ayyash dan lain-lain syuhada' tetap segar di hati kami. Fatah bukan musuh kami. Pemimpin negara Arab bukan musuh kami. Tetapi Rejim Zionis adalah musuh kami dan musuh seluruh ummat Islam. Kami juga akan menjadi musuh kepada sesiapa sahaja yang memusuhi perjuangan kami. Keutamaan kami ialah menghalau rejim Zionis dari Palestin, ujar Dr.Sami.

Pohon bimbingan ...

Beliau sebenarnya dari Palestin ke Damsyik untuk menghadiri mesyuarat khas Hamas. Kehadiran beliau sebelum peperangan meletus pada 27 Disember 2008. Setibanya di Syiria dan setelah selesainya mesyuarat, beliau mendapat makluman tentang serangan Rejim Zionis ke atas bumi Ghazzah.

Melalui senario seumpama ini, sewajarnya ummat Islam kembali yakin kepada janji Allah SWT dan RasulNya SAW. Rawatilah penyakit wahan (kasihkan dunia dan bencikan mati). Hujanilah kembali al-Mahabah di kalangan musuh agar mereka kembali gerun kepada ummat Islam. Inilah
yang dimaksudkan oleh Nabi SAW sebagaimana riwayat Thauban r.'a.

0 comments: