Al-Iman Consultant And Training Centre

Awal Mac nanti merupakan tarikh yang amat mendebarkan bagi saya dan rakan-rakan. Al-Iman Consultant And Training Centre -ICTC (yang selama ini bergerak tanpa pejabat dan pusat pentadbiran) akan memulakan operasi secara rasmi di sebuah bangunan di Jalan Air Putih, Kemaman. Lokasi yang strategik di kawasan perumahan Taman Permai Jaya akan menjadi saksi perjalanan Pusat Pengajian Al-Iman. ICTC telah lama mengambil lokasi ini, sejak bulan Disember lagi. Tetapi kerana kekurangan modal, ia tertangguh. Hasratnya akan dimulakan pada Januari 2009. Tapi terpaksa ditangguhkan sehingga awal Mac. Usaha ini sangat serius untuk membawa mesej dakwah di Terengganu Darul Iman.

Pusat Pengajian Al-Iman akan memulakan siri pengajian ini dengan Kelas Tahfiz Back To Home. Ibu bapa yang berminat akan menghantar anak-anak untuk mengikuti kelas tahfiz tanpa perlu berada di asrama. Mereka boleh balik dan datang kembali untuk mengikuti kelas tahfiz. Cara ini sememangnya tidak sebaik berada terus di pusat-pusat tahfiz, tetapi matlamat ICTC hanya untuk memudahkan ibubapa. Malahan Kelas Tahfiz Back To Home merupakan garis mula untuk pelajar mengenal erti hafazan.

Kelas pengajian Al-Quran dan Fardhu Ain turut diperkenalkan. Begitu juga dengan Kelas Al-Quran Dewasa.


ICTC baru saja dua tahun mencurahkan khidmat di bumi Kemaman ini. Kebiasaannya, program Kem Motivasi Pelajar, Kem Anak Soleh, Kem Tahfiz Al-Quran (semasa cuti sekolah), Team Building untuk syarikat korporat, kursus-kursus pengajian Islam dan pelbagai lagi. Tetapi waktu itu perjalanannya tidaklah terlalu serius. Dengan pewujudan Pusat Pengajian Al-Iman, ICTC mengharapkan agar usaha ini mendapat sambutan di kalangan masyarat di Kemaman ini. Sahabat saya, Ustaz Osama menguruskan sepenuhnya syarikat ini dengan dibantu oleh Ustaz Syed Syahrunuddin (Yaman). Tidak dilupakan kepada Haji Johan (Bahtera Marin) yang sudi mengizinkan bangunan tersebut dimajukan oleh ICTC. Semoga Allah membalas sumbangan anda dengan ganjaran yang berlipat kali ganda.

Semoga ICTC mampu berdiri kukuh membawa mesej dakwah, pendidikan dan ekonomi Islam.

0 comments: