Apabila Ulama Cepat Melatah


Alhamdulillah, saya berkesempatan menelaah kembali sukatan tarbiyah yang disusun oleh Asy-Syeikh Muhammad Abdullah Al-Khathib yang merupakan salah seorang murabbi unggul Ikhwan Muslimin di Mesir. Melalui 5 siri Mafahim Tarbawiyah, pembaca yang mengikuti tulisan beliau akan mencedok isi kandungan yang sangat tinggi nilainya untuk dakwah Islam.
Dalam artikel pada kali ini, saya ingin mengutip ulas bicara Asy-Syeikh pada siri kedua berkenaan dengan Akhlak Ulama. Saya tidak bermaksud untuk menujukan artikel ini kepada sesiapa, jauh sekali bertujuan untuk menempelak sesiapa.

Tetapi dalam suasana hari ini, saya rasa terpanggil untuk menukilkan pandangan Asy-Syeikh untuk seluruh ulama-ulama Islam di tanahair ini. Melihat senario semasa, sebahagian dari kalangan agamawan menuturkan bicara yang agak kesat dan tidak mencerminkan kesopanan. Seringkali juga kita mendabik dada inginkan kita (yang bergelar ulama) bertakhta sedangkan kita belum lagi membuktikan yang terbaik. Saya berharap tulisan ini tidak semberono dan boleh mencetuskan ketegangan baru dalam proses pemilihan pucuk kepimpinan PAS pada kali ini.

Saya yakin, tulisan Ustaz Nik Abduh adalah penjernihan semula terhadap tanggapan negatif masyarakat kepada ayahandanya sendiri. Saya yakin, tulisan Ustaz Nasaruddin Tantawi merupakan suatu pandangan yang sopan untuk memartabatkan institusi kepimpinan ulama sejajar dengan perjuangan Dewan Pemuda PAS Pusat suatu ketika dahulu. Saya yakin, penjelasan semula YB Khalid Samad dengan tujuan sama untuk mengelakkan tanggapan negatif masyarakat betapa kumpulan profesional kini ingin merangkul kuasa dari kepimpinan ulama.

Tetapi di sebalik penulisan tersebut, masih ada kedapatan tulisan-tulisan blogger lain yang memaparkan pandangan yang sinis, keras, radikal dan ekstrim (jika istilah ini dibenarkan) terhadap musuh masing-masing. Mendedahkan kumpulan ulama menentang bukan ulama dan bukan ulama menentang ulama.

Justeru, Asy-Syeikh mengajak kita merenungi
firman Allah SWT :


"Dan Kami jadikan di kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat kami". (Surah As-Sajdah : 24)

Kata sebahagian golongan Salaf :
"Dengan sabar dan yakin, tercapailah tahap kepimpinan dalam agama". Direkodkan di dalam Athar (diriwayatkan oleh Al-Imam At-Tirmizi) : "Ilmu itu dua jenis. Ilmu yang berada di hati, itulah ilmu yang bermanfaat dan ilmu yang berada di lisan, itulah hujah Allah atas anak Adam".

Ulama yang sebenar ialah golongan yang menyinari sejarah ummat Islam. Mereka mempunyai ilmu yang dihubungkan dengan amalan. Mereka memiliki pengetahuan yang diikat dalam perjalanan hidup dan mereka berjuang memberikan bimbingan kepada penduduk dunia bagaimana dunia yang sepatutnya. Ketakutan mereka kepada Allah SWT memudahkan semua rintangan dilalui mereka.

Ibnu Mas'ud menegaskan : "Ilmu itu bukan dengan banyak bicara, tetapi ilmu itu dengan banyaknya khashyah (takut kepada Allah)". Orang yang berilmu ialah orang yang merasai bebannya amanah dan besarnya tanggungjawab. Justeru, faktor ini mendorong mereka untuk lebih hebat beramal untuk agama dan dunia. Ibnu Hibban dan Al-Baihaki menukilkan : "Seseorang itu tidak digelar sebagai alim sehinggalah dengan ilmunya itu diamalkan". Seseorang ulama hendaklah memperelokkan perjalanan hidupnya, hendaklah menjadikan gerak kerjanya bertepatan dengan syarak, bertepatan kata-katanya dengan neraca syarak.

MasyaAllah ! Sukar sekali berstatuskan ulama. Seringkali kita menyampaikan tazkirah, kuliah agama dan ceramah, saat itu jugalah kita menjadi manusia yang mengingkari pedoman hikmat yang telah disadur begitu rapi melalui hiasan ceramah, tazkirah dan kuliah. Lantas, bertitlekan seorang USTAZ, kita dikategorikan sebagai ulama. Insaf ataupun tidak, kita belum tentu di kalangan hamba Allah SWT yang terpilih. Mungkin kita hanya pinjam sahaja title ustaz, walhal kita di sebaliknya.

Sebagai ulama, sewajarnya kita bertenang menghadapi situasi ini. Tidak perlu untuk bidas membidas antara satu sama lain. Tidak perlulah mengadu domba antara satu sama lain. Usahlah terlalu cepat melatah !

Suasana panas sempena Muktamar PAS pada kali ini memerlukan pendekatan ahli jamaah yang matang dan berjiwa besar. Kebanyakan kepimpinan yang menyuarakan pandangan peribadi mereka yang mahukan Timbalan Presiden seorang ulama hendaklah dihormati. Demikian juga sebahagian kepimpinan PAS yang menyuarakan pandangan peribadi agar jawatan Timbalan Presiden boleh juga disandang oleh bukan ulama hendaklah diraikan. Pada saya kombinasi inilah yang mampu menjernihkan kembali kedudukan jamaah Islam yang terbesar ini. Wujudnya pertentangan ini, menyebabkan ketegangan terus berlaku tanpa kesudahan dan budaya berprasangka buruk juga makin hebat menular. Sedangkan kita diajar agar sentiasa bersangka baik.

Kalaulah jawatan Timbalan Presiden pada sesi depan berjaya disandang oleh ulama, sewajarnya tokoh pimpinan tersebut membuktikan kewibawaan ulama yang sebenar. Sangat tidak wajar kalau setakat mengisi kerusi tersebut untuk memenuhi syarat seorang ulama sedangkan penyandang tersebut tidak mampu meringankan beban Presiden.

Kalaulah jawatan Timbalan Presiden pada sesi depan berjaya disandang oleh bukan ulama, sewajarnya tokoh pimpinan tersebut membuktikan pencapaian kerja yang memberangsangkan dan penuh dengan keikhlasan memperjuangkan agama Islam dengan sebaiknya.

Saya adalah pendokong kepimpinan ulama. Tetapi saya tidak begitu ghairah ingin melihat ulama yang mentadbir keseluruhannya. Ini kerana kita memerlukan penglibatan menyeluruh tanpa melabelkan ulama atau tidak.

Bagaimana ahli jamaah ingin meletakkan keyakinan kepada ulama sedangkan dalam sejarah, ulama juga seringkali mengkhianati perjuangan. Tanpa perlu mendedahkan nama-nama mereka, pembaca tentu sekali sudah boleh menyenaraikan nama-nama tokoh ulama dalam PAS dan mengkhianati perjuangan Islam.

Untuk akhirnya, persoalan memilih kepimpinan disentuh secara langsung oleh tokoh ulama haraki yang masyhur iaitu Asy-Syeikh Abdullah Naseh 'Ulwan dalam kitabnya Silsilah Madrasah Ad-Duah melalui siri terakhir, kesalahan dalam organisasi. Antara tajuk perbincangan dalam siri ini ialah kesalahan memilih kepimpinan dan cadangan penyelesaiannya. Sila rujuk untuk menilai pandangan tokoh besar ini. Jika berkesempatan saya akan lanjutkan perbincaraan tentangnya nanti, InsyaAllah.

Sila baca artikel Ustaz Hasrizal Jamil :

1. Konsep Ulama Dan Kepimpinannya

2. Kepimpinan Ulama Di Bawah Suluhan Sejarah

0 comments: