Nilai Masa Dalam Perjuangan Islam


Bicara soal masa, sedari awal lagi Allah SWT menekankannya lewat di dalam Surah Al-Asr. Hal inilah yang menarik minat Prof. Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi merakamkan kupasan penting melalui kitabnya Al-Khittah Al-Barraqah Li Zi An-Nafsi At-Tawwaqah. Beliau memberikan tumpuan yang jelas ketika mengemukakan perbahasan tentang masa hasil bimbingan wahyu Ilahi.

Prof. Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi

Usaha yang lebih awal dirintis oleh Fadhilah Asy-Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah hafizahullah dalam kitabnya Qimah Az-Zaman 'Inda al-Ulama. Karangan yang dicetuskan untuk anak-anak muda agar memanfaatkan masa yang dianugerahkan dengan perkara yang berfaedah khususnya dalam usaha menuntut ilmu. Al-Imam Fakhruddin Ar-Razi rahimahullah lewat pentafsiran beliau terhadap Surah Al-Asr juga banyak mengemukakan pandangan yang kritis dan tajam agar ummat Islam menghargai masa.

Asy-Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah

Saya kemukakan hal ini apabila melihat keterbatasan waktu untuk dimanfaatkan demi Islam. Segala-galanya memerlukan ketekunan dalam memanfaatkan tempoh 24 jam setiap hari. Seringkali kita terleka. Terleka kerana diulit keseronokan bersembang antara satu sama lain. Lalai kerana dihiburkan dengan pelbagai hiburan moden. Pastinya, masa yang berlalu tidak akan kembali lagi.

Tanggungjawab yang banyak menuntut kesungguhan kita memanfaatkan masa. Kini tekanan cukup banyak untuk dilunaskan. Program yang berduyun-duyun tiba tanpa henti memerlukan proses yang serius bagi melaluinya.

Berada dalam medan dakwah memerlukan persiapan yang sangat rapi. Apabila mengimbas kembali kenangan semasa belajar di Mesir dan Syria, rasa sangat menyesal kerana tidak memanfaatkan masa tersebut dengan sebaiknya.

Meletakkan diri dalam barisan pendakwah menuntut ilmu yang mantap, kemahiran yang tinggi dan tarbiyah yang seimbang. Sekadar perkongsian, program-program dakwah mutakhir ini memerlukan sentuhan yang sentiasa berbeza berdasarkan penyertaan audien. Berdakwah dalam sektor korporat berbeza dengan dakwah di kalangan masyarakat awam. Berdakwah untuk pelajar sekolah berbeza dengan dakwah di kalangan kumpulan dewasa terpelajar. Justeru, ia memerlukan adunan yang penting antara ilmu, kemahiran dan pengukuhan jiwa. Pengalaman, ia akan menyusul selepas menceburi bidang dakwah ini. Yang pasti, terjun dalam arena dakwah memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit.

Buat masa ini, kekangan waktu cukup menguji keutuhan jiwa sendiri. Seringkali gagal melunasi tanggungjawab seorang bapa untuk hulurkan belaian kasih sayang yang mencukupi. Seringkali gagal untuk membantu si isteri yang seharian mengabdikan diri untuk keluarga tercinta. Apatah lagi untuk diri sendiri.

Hari Jumaat nanti, satu program Brunch Nisa' Kemaman akan diadakan di Restoran Seri Kalung, Bukit Kuang. Tajuk ceramah pada hari tersebut ialah Aurat Wanita : Sopan vs Berani. Walaupun program ini nampak santai, tapi persiapan untuk menjayakannya bukanlah satu perkara yang mudah. Paling tidak satu slide berkenaan dengannya perlu disiapkan. Saya cuba juga mencelah waktu yang ada untuk menyiapkan slide tersebut agar pembentangan yang dibuat mencapai objektif yang disasarkan.

Slide Aurat Wanita : Sopan vs Berani

Susulan program tersebut, bergegas pula untuk ke Pulau Serai, Dungun bagi menyampaikan khutbah Jumaat di sana. Tajuk belum lagi disediakan. Undangan ini berkebetulan dengan jemputan sebagai Naqib Usrah Tamu bagi Usrah Gabungan di Alur Tembesu sejurus selepas selesai Solat Jumaat di sana.

Pada waktu yang sama, rakan-rakan PASTI Kawasan Kemaman sedang bertungkus lumus melakukan proses persiapan akhir di Bandar Baru Bukit Mentok bagi menjayakan Karnival Sukan PASTI Negeri Terengganu. Pada tahun ini, Kemaman akan menjadi tuan rumahnya. Rehearsal yang dijadualkan pada sebelah petangnya tidak berjaya untuk diikuti.

Di Dungun juga, program pada malam itu diteruskan dengan pembentangan berkenaan dengan Taat dan Tajarrud.

Apapun alhamdulillah. Penyusunan jadual ini semuanya untuk kepentingan dakwah.

Hari Sabtu adalah hari paling penting untuk berusaha menjayakan Karnival Sukan PASTI Negeri Terengganu. Acara tahunan ini perlu dipastikan berjaya dengan baik agar kontinjen yang berkunjung ke bumi Kemaman berpuas hati dan ceria menyambut karnival ini.

Waktu itu seperti pedang
Jika kamu tidak memotongnya, ia akan memotong kamu

Pada Allah dipulangkan harapan. Semoga berjaya dalam liku-liku kehidupan sebagai insan yang terkecuali dari kalangan manusia yang kerugian !

0 comments: