Belasungkawa Dr.Hasan Al-Huwaidi


Setelah sebulan saya tidak jenguk internet dan update Blog Rantau, banyak isu dan perkembangan berita agak terabai. Bila dapat peluang online, maklumat telah jauh meninggalkan kita. Rasa amat rugi dengan situasi ini. Justeru, pada saya seorang pendakwah tidak boleh terlalu lama tidak jenguk internet. Keperluan ini cukup penting untuk mengisi diri kita dengan maklumat dan perkembangan semasa. Tentunya ia menuntut pandangan pada sisi agama untuk dicorakkan kepada diri sendiri dan juga masyarakat.

Setelah mengikuti berita, saya agak terkejut dan sedih dengan pemergian seorang tokoh gerakan Ikhwan Al-Muslimin, Dr. Hasan Al-Huwaidi yang meninggal dunia pada 13 Mac 2009 (waktu Subuh pagi Jumaat) di Amman, Jordan.


Pemergian tokoh hebat ini merupakan kehilangan besar buat dakwah dan perjuangan Islam. Beliau merupakan bekas Muraqib Am Jamaah Al-Ikhwan Al-Muslimun Syria dan juga menjadi Naib Mursyidul Am Ikhwan Muslimun bagi urusan luar negeri.

Menurut Muraqib Am Jamaah Al-Ikhwan Al-Muslimun Syria, Ali Shodruddin Al-Bayanuni, saya menyanjung tinggi Dr. Al-Huwaidi sebagai salah seorang tokoh awal gerakan Al-Ikhwan Al-Muslimun yang sangat berdisiplin dan setia dengan perjuangan.


Manakala bagi Mursyidul Am Al-Ikhwan Al-Muslimun Mesir, Mohammad Mahdi Akef yang mengucapkan takziah atas pemergian Dr. Al-Huwaidi menegaskan, Dr. Al-Huwaidi merupakan da'ie (pendakwah) yang telah 66 tahun mengabdikan dirinya untuk dakwah Islam. Dr. Al-Huwaidi adalah pemegang panji terbaik Al-Ikhwan Al-Muslimun samada ketika berada di Syria sebagai Muraqib Am mahupun di luar negara".

Dr. Hasan Al-Huwaidi merupakan anak jati dari Dayr Az-Zour, Syria Timur. Dilahirkan pada tahun 1925. Merupakan pemegang ijazah Phd dalam bidang kedoktoran pada tahun 1952. Melibatkan diri dalam Al-Ikhwan Al-Muslimun pada tahun 1943. Dilantik menjadi Muraqib Am Al-Ikhwan Al-Muslimun pada tahun 1981 hingga 1986.

Semoga Allah SWT meletakkan Al-Marhum Dr.Hasan Al-Huwaidi di kalangan ahli syurga. Ameen Ya Rabbal 'Alamin !

Al-Fatihah untuk Al-Marhum Dr.Hasan Al-Huwaidi...

0 comments: