Menziarahi Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH)


Program ziarah ini sebenarnya telah lama berlangsung. Sekitar 3 minggu yang lalu. Oleh kerana tak sempat nak update, agak ketinggalan sedikit cerita ini. Meskipun sedikit lapuk, tapi saya rasa agak penting untuk dikongsikan.

Menziarahi Badan Nadwah Islamiah Pahang ini banyak mengajar erti kemanusiaan dan dakwah. Ia juga mengajar erti bertanggungjawab. Melalui 4 aktiviti teras mereka, dakwah Islam dapat disalurkan kepada masyarakat secara lebih berkesan. Saya agak setuju, dakwah bil hal lebih memberi kesan kepada masyarakat.

Mereka membangunkan Pusat Hemodialisis Islam Makmur atau (PHIM) untuk masyarakat setempat. Usaha ini bermula hasil daripada kesungguhan yang telah ditunjukkan oleh pihak Persatuan Kebajikan Agama Buddha di Kuantan yang terlebih dahulu menubuhkan pusat hemodialisis untuk masyarakat di sekitar Kuantan. Oleh kerana kebanjiran ummat Islam ke pusat hemodialisis Buddha yang menawarkan harga yang lebih rendah berbanding pusat swasta, maka NADWAH berusaha menubuhkan PHIM ini dengan serba serbi kekurangan.
Rasa tercabar masyarakat Islam di Kuantan telah meletakkan kejayaan seumpama yang disaksikan sekarang. Kini, kejayaan mereka amat menakjubkan. Saya yakin inilah keberkatan daripada Allah SWT. Lihat kronologi sejarah PHIM.

Pusat Hemodialisis Islam Makmur

Kami lanjutkan lawatan ke Permata Camar. Pusat jagaan anak-anak yatim ini dibangunkan dengan begitu tersusun dan bersungguh-sungguh. Agak hebat pengorbanan mereka untuk membangunkan pusat ini. Bukan mudah untuk mengekalkan pusat kebajikan seumpama ini. Apatah lagi bergerak dengan sokongan masyarakat semata-mata. Di sinilah letaknya galakan yang dianjurkan oleh Nabi SAW. Daripada Sahal Bin Saad r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda :

"أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا"، وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما.

(رواه البخاري)

Maksudnya : "Aku dan penjaga anak yatim di dalam syurga seumpama ini, sambil baginda SAW menunjukkan jari telunjuk dan jari tengahnya serta memisah-misahkan antara keduanya".

Hakikatnya, bukan kerja mudah untuk mengambil tanggungjawab memelihara anak-anak yatim. Kerana itulah Nabi SAW seringkali menggalakkannya. Malahan Anas Bin Malik r.a pernah menegaskan :


خير البيوت بيت فيه يتيم يُحسَن إليه، وشر البيوت بيت فيه يتيم يُساء إليه، وأحب عباد الله إلى الله تعالى من اصطنع صنعا إلى يتيم أو أرملة
.
Maksudnya : "Sebaik-baik rumah ialah rumah orang Islam yang ada di dalamnya anak-anak yatim diasuh dengan baik dan sebaliknya seburuk-buruk rumah adalah rumah orang-orang Islam yang ada anak yatim tetapi tetapi tidak dijaga dengan baik. Sebaik-baik hamba Allah di sisi Allah SWT ialah orang yang melakukan sesuatu perkara yang baik kepada anak yatim atau kepada ibu tunggal".

Permata Camar, Kuantan

Alhamdulillah, kami jadikan PHIM dan Permata Camar sebagai ilmu dakwah yang baru untuk dipraktikkan. Walaupun belum berkemampuan untuk melahirkan bentuk yang sama, tapi pendekatan dakwah seumpama ini patut dijadikan sebagai suatu cita-cita yang besar.

Saya cukup terkesan dengan penerangan yang dibuat oleh Encik Nazri Ibrahim (wakil NADWAH) yang memberikan penerangan tentang operasi dan kerja yang dilakukan oleh pihak Pusat Pembimbing Komuniti Nadwah (QUDWAH). Antara misi besar mereka ialah menziarahi pesakit-pesakit Muslim di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan. Mengikut maklumat yang diperolehi skuad Qudwah, muballigh-muballigh Kristian dan Buddha cukup aktif berperanan di HTAA. Sedangkan masyarakat Islam masih dengan sikap syok sendiri. Pesakit muslim yang tidak mempunyai keluarga dan rakan taulan yang menziarahi mereka sepanjang keberadaan di hospital antara sasaran yang paling mudah didekati oleh muballigh-muballigh ini. Sebenarnya perkara ini bukannya datang dari skuad Qudwah, tapi dimaklumkan oleh pihak petugas di HTAA sendiri. Sedangkan mereka pula tidak mempunyai alasan untuk menghalang muballigh-muballigh ini daripada mendekati dan menziarahi pesakit mereka.

Dalam misi yang sama, kami luangkan sedikit masa menziarahi kedai baru Nadwah. Operasi kedai ini berada di bawah seliaan Unit Halal & Kepenggunaan. Objektif penubuhan kedai ini amat menarik minat saya sendiri. Barangan dalam kedai tersebut tidak ada sebarang produk-produk yang diboikot. Tidak ada juga bahan-bahan makanan yang tidak jelas status halalnya. Pada saya, hasrat baik seumpama ini wajar mendapat sokongan masyarakat. Sempat juga saya beli satu pek milo baru keluaran bumiputera. Rasanya juga sedap dan bolehlah menandingi Milo keluaran Nestle. Beehon-beehon dalam kedai tersebut kebanyakkannya dikeluarkan oleh ummat Islam dan begitu juga dengan pelbagai barangan yang lain.

Nadwah Mini Market

Rasa seronok berada di kedai tersebut dan berangan-angan juga ingin membawa model ini ke Terengganu Darul Iman.

Ya ! Dakwah bil hal lebih berkesan berbanding dengan dakwah bil lisan.

InsyaAllah, semangat itu akan dibawa masuk ke Terengganu sebagai memanifestasikan slogan Darul Iman !

0 comments: