Forum BAKIP & Masa Untuk Anwar-Aiman


Sepanjang berada di Kota Bharu, saya tidak mempunyai masa yang selesa untuk bersama anak-anak. Maklum saja, sebagai urusetia program, tidak mudah untuk menumpukan masa dengan anak-anak. Sebelum berangkat ke Kota Bharu, saya telah memohon jasa baik Ummu Anwar untuk ditinggalkan bersama dengan anak-anak dan tiada waktu yang banyak untuk bersama.

Sebenarnya, kalau dibincangkan tentang waktu, memang agak sedikit waktu diluangkan untuk anak-anak. Balik dari kerja, saya hanya sempat seketika bersama anak-anak. Kemudian sebelum Maghrib dah bertolak ke masjid atau surau untuk memenuhi undangan masyarakat. Selepas balik, anak-anak dah tidur. Baru saja mereka terkejut dari tidur, saya dah bersiap untuk keluar bekerja. Jadi dengan rutin harian seumpama ini, masa untuk bersama dengan anak-anak amat terbatas.

Pun begitu, saya cukup malu dengan Al-Imam Hasan Al-Banna dalam kisah bersama keluarganya. Catatan yang dibuat oleh Ustaz Mohammad Lili Nur Aulia dalam bukunya Cinta Di Rumah Hasan Al Banna amat menginsafkan. Saya ingin nukilkan sebahagian daripada kandungan buku tersebut.


"Siapakah di antara pendakwah yang merasa tidak mempunyai waktu lagi untuk sekadar makan bersama anak-anak di rumah? Imam Hasan al-Banna rahimahullah, mempunyai catatan kehidupan dakwah yang begitu memukau. Hasan al-Banna, dalam buku sejarah dakwahnya, dituliskan untuk berjaya membentuk asas sebuah gerakan dakwah bernama Al-Ikhwan Al-Muslimun hanya selepas dia tinggal enam bulan di Ismailiyyah, salah satu daerah di Kota Kaherah, Mesir. lalu dalam jangka masa selanjutnya, selama 15 tahun, al-Banna terus melebarkan sayap dakwahnya dengan membentuk sayap al-Ikhwan di 20 buah negara. Di Kota Kaherah sendiri, dia mendirikan asas pembentukan 2,000 cabang al-Ikhwan. Tetapi, ternyata dia masih mampu menyempatkan waktu untuk makan bersama anak-anaknya di rumah. Suasana ketika makan bersama itulah di antara detik-detik penuh kenangan bagi anak-anaknya.

Tsana, puteri Hasan al-Banna bercerita : "Dia sangat mengerti apa yang dikatakan oleh Rasulullah SAW, "Sesungguhnya tubuhmu mempunyai hak, keluargamu juga mempunyai hak...". Engkau lihat ayah selalu berusaha untuk makan bersama-sama keluarga, bahkan meskipun ketika ada tetamu, dia tetap berusaha meminta mereka datang ke rumah supaya ketika waktu makan pagi ayah akan bersama-sama kami".

Al-Imam Hasan Al-Banna

Melihat jadual Al-Imam, tentu kita tak mampu untuk menandingi beliau. Tetapi menariknya, masa tetap diperuntukkan untuk keluarga sebaik mungkin. Muhasabah untuk diri sendiri, pengorbanan bagi dakwah Islam belum lagi ke tahap yang sebenar, peruntukan masa untuk keluarga sudah seringkali terabai.

Kesempatan berada di Kota Bharu, seboleh mungkin dimanfaatkan bersama anak-anak. Memang tidak boleh sepenuhnya, tapi waktu makan saya cuba bersama anak-anak sekalipun bukan semua waktu makan. Sempat juga layan anak-anak bermandi di kolam mandi PCB Resort. Anwar dan Aiman begitu gembira bermandi di kolam. Pun begitu, saya lebih gembira melayani mereka dan menggembirakan mereka.


Semoga Al-Imam Hasan Al-Banna mampu dicontohi.

0 comments: